Gisteren werd het parcours van de 104e Tour de France voorgesteld. Tourbaas Christian Prudhomme kondigde de Tour 2017 aan als een Tour voor durvers en verwacht spektakel. Er moeten 3516 kilometer worden afgelegd waarbij men 23 cols moet overwinnen. Een jaar eerder waren dit er nog 28. Aankomsten zijn er op La Planche des Belles Filles en Col d’Izoard. De bergrit met het drieluik Col de la Croix de Fer + Télégraphe + Galibier is eveneens om naar uit te kijken.
Van de 3516 kilometers moeten er amper 36 in tijdritvorm afgelegd worden. De Tour start in Dusseldorf met een proloog over 13 kilometer vlakke wegen. Kersvers wereldkampioen Tony Martin heeft 1 juli al een dikke rode stip gegeven. Hij zal er zeker en vast, langs de oevers van de Rijn, de gele trui willen veroveren. Tom Dumoulin en Rohan Dennis zullen hem zeker het vuur aan de schenen leggen.
De beslissing van de Tour 2017 zou misschien wel eens kunnen vallen in de tweede individuele tijdrit. Op 22 juli 2017, de dag voor de aankomst in Paris, wordt het voetbalstadion Vélodrome in Marseille de start en aankomstplaats van een 23 km lange tijdrit. Een uitstekende keuze van de tourdirectie zowel qua timing als qua start- en aankomstplaats. Het is van 1979 geleden (Bordeaux) dat de eindstreep van een etappe nog eens in een voetbalstadion wordt getrokken.
Ook in 2017 geen ploegentijdrit op het programma van de Tour de France. Het is al van 2015 geleden dat men in ploeg nog eens kon strijden tegen de klok. Toen won BMC in een bloedstollende strijd over 28 kilometer met 1 seconde voorsprong op Team Sky. Toch wel spijtig dat de Tour deze discipline links laat liggen.
(c) Tijdrit.be